چند درصد مردم ایران به کرونا مبتلا شده‌اند؟
رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور در خصوص میزان ابتلای مردم ایران به کووید 19 گفت: «حدود ۱۸.۵ درصد جمعیت عمومی در اوایل اردیبهشت ماه سرم مثبت برای کووید-۱۹ بودند. اگر برخی ایراداتی که به این مطالعه‌ها وارد است را جدی نپنداریم، امروز حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد جمعیت کشور آلودگی به کرونا را تجربه کرده‌اند.»

 رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور درباره مطالعات انجام گرفته شده به وسیله تست‌های سرولوژی گفت: تست‌های سرولوژی مبتنی بر کیت‌های الایزا است و از فروردین ماه برای انجام مطالعات مختلف مورد استفاده قرار گرفت. مطالعاتی که توسط معاونت تحقیقات وزارت بهداشت در شهرهای مختلف و به خصوص شهرهای بزرگ انجام شد، نشان می‌دهد حدود ۱۸.۵ درصد جمعیت عمومی در اوایل اردیبهشت ماه سرم مثبت برای کووید-۱۹ بودند. اگر برخی ایراداتی که به این مطالعه‌ها وارد است را جدی نپنداریم، امروز حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد جمعیت کشور آلودگی به کرونا را تجربه کرده‌اند.

دکتر احسان مصطفوی امروز در لایو اینستاگرامی کرسی ترویج علم یونسکو درباره اپیدمیولوژی کروناویروس در ایران و جهان با بیان این که کووید-۱۹ بیماری‌ای با تظاهرات تنفسی است که اواخر دسامبر ۲۰۱۹ توسط چین به دنیا معرفی شد، گفت: مقالاتی که بعدتر منتشر شد، نشان داد که این ویروس ماه‌ها زودتر در چین و کشورهای دیگر در حال گسترش بوده است.

وی با اشاره به این که این بیماری در ابتدا به عنوان یک بیماری تنفسی شناخته می‌شد، اما بعدتر نشانه‌های دیگری هم به علائم آن اضافه شد، خاطرنشان کرد: امروزه مطرح می‌شود ۴۰ تا ۵۰  درصد افرادی که به این ویروس آلوده می‌شوند، ممکن است هیچ تظاهراتی از بیماری نشان ندهند و درصد قابل توجهی از مبتلایان نیز به صورت خفیف به این بیماری دچار شوند که اصلا شاید شک به کروناویروس برای آن‌ها مطرح نشود. درصد کمی از افراد به فرم‌های شدید بیماری مبتلا می‌شوند و به ناچار شاید بستری شوند و متاسفانه فوت کنند.  افرادی که به صورت شدیدتری به این بیماری مبتلا می‌شوند، اغلب سن بالا و بیماری‌ زمینه‌ای دارند.

عضو هیئت علمی انستتیو پاستور خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم برای این ویروس واکسن موثری به جامعه جهانی معرفی کنیم، می‌توانیم خوش‌بین باشیم که شیوع ویروس تحت کنترل بیشتری قرار گیرد، ولی باید در خصوص واکسن واقع‌بین باشیم. واکسن قرار نیست معجزه‌ای ایجاد کند؛ چرا که ابهام‌های زیادی در خصوص این بیماری وجود دارد. در تولید واکسن‌هایی که قرار است ساخته شوند هدفگذاری صددرصدی مطرح نیست، بلکه کارخانه‌های واکسن‌سازی به دنبال اثرگذاری ۶۰ تا ۷۰ درصدی هستند.

مصطفوی بیان کرد: با در نظر گرفتن مدت زمانی که واکسن ایمنی می‌دهد، دفعات تزریق واکسن و زمان توزیع آن در ایران، در کوتاه‌مدت نباید به ابزار استفاده از واکسن امیدوار باشیم. فاصله‌گذاری فیزیکی، شست‌وشوی مرتب دست‌ها و استفاده از ماسک همچنان ابزارهایی هستند که انتظار می‌رود از واکسن اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

نظرات

نظر خود را بگذارید