ستاری: پول مفت نفت فرهنگ عمومی جامعه ما را تغییر داد
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: نابودی کارآفرینی مبتنی بر توان دانش و هر آنچه که مستلزم پول باشد در تفکر نفتی است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: نابودی کارآفرینی مبتنی بر توان دانش و هر آنچه که مستلزم پول باشد در تفکر نفتی است و برای مبارزه با آن باید با اصول فرهنگی که این تفکر را با خود به ارمغان آورده، مبارزه کرد.

به گزارش جماران، سورنا ستاری روز شنبه در جلسه اقتصاد مقاومتی و جهش تولید کردستان، اظهار داشت: در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دیدگاه متفاوتی نسبت به اقتصاد داریم و دلیل آن اتکای بر دانش اقتصاد دانش بنیان است .

وی با اشاره به تاریخ کشورمان در زمینه نخبگان و سرآمدان گفت: اقتصاد دانش بنیان از دیرباز در ایران وجود داشته و با آمدن نفت، فرهنگ ها عوض شدند.

ستاری تاکید کرد: از ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال قبل، پول مفت نفت اتفاقاتی را رقم زد که اقتصاد ما را وابسته و فرهنگ عمومی جامعه را تغییر داد و فرهنگ کنونی شکل گرفت که والدین به بچه‌های خود می‌گویند باید استخدام شوید و این بزرگترین خیانتی است که می‌توان در قبال فرزندان این کشور مرتکب شد.

وی با بیان اینکه دولت های نفتی که بر اساس منابع زیرزمینی کار می‌کنند ، هیچ وقت رشد نخواهد کرد، افزود: توجه به سرمایه های انسانی  مستلزم تغییر تفکر از کوچه بازار تا پشت میز ادارات است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور از کردستان به عنوان استان فوق‌العاده با ظرفیت‌ نیروی انسانی خلاق و فرهنگ قدیمی کارآفرینی نام برده و گفت: توسعه در اقتصاد دانش بنیان، یک امر درون‌زا است و هیچ کس از بیرون استان نمی‌تواند برای شما توسعه درست کند و در سطح کشور هم همین مسئله مطرح است.

ستاری تاکید کرد: ماندگاری فرزندان شما در داخل استان و کشور نیازمند نگاه نو است و همان گونه که به آموزش و پرورش  آنها حساس هستیم باید نسبت به خارج شدن فرزندان از استان و کشورمان هم حساس باشیم و آن را در داخل رشد دهیم تا استان توسعه یابد.

وی، نقش دانشگاه‌ها را در اقتصاد دانش بنیان بسیار مهم اعلام کرد و افزود: این نقش مهم از عهده دانشگاه‌هایی که در این سال‌های اخیر با آن درگیر بوده ایم بر نمی‌آید،  چرا که دانشجویان با پول مردم درس خوانده‌اند تا تغییری در جامعه ایجاد کرده و ارزش افزوده ایجاد کند و دانشگاهی در این اقتصاد محور توسعه قرار خواهد گرفت که خودش را از درون درست کند و جز دانشگاه های نسل سوم و چهارم شود که خود را جزئی از جامعه می‌داند و حصار و دیواری ندارد و داخل فرهنگ و اقتصاد است و همین عامل تحول می شود.

نظرات

نظر خود را بگذارید