امارات حلقه محاصره را بر فلسطینی ها تنگ تر کرد
روزنامه فیگارو از اقدام امارات برای همکاری با اسرائیل انتقاد کرد.

روزنامه لوفیگارو سرمقاله امروز خود را با عنوان«حیرت فلسطینی ها بعد از عادی سازی روابط امارات با اسرائیل» نوشت: مسئولان در رام الله تلاش می کنند به خودشان بیایند و اندک حاشیه برای مانور دادن را که همچنان برای شان باقی مانده است برای رویارویی با توافقنامه «غیرمنتظره» صلح امارات و اسرائیل مورد استفاده قرار دهند.

این روزنامه فرانسوی در ادامه نوشت: در حال حاضر همه طرح ها بی فایده شده اند. همچنین تا کنون هیچ کشور عربی این نزدیکی میان امارات و اسرائیل را محکوم نکرده است و پس از آن که فلسطینی ها خواستار نشست اضطراری اتحادیه عرب یا سازمان همکاری کشورهای اسلامی شدند و هیچ واکنشی به این درخواست ها نشان داده نشده است، اکنون اولویت اجتناب از «تأثیر دومینو» بر دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

لوفیگارو در ادامه نوشت: «صائب عریقات» گفت که برای عربستان و بحرین  مکاتبه کردم و از آنها خواستم که به امارات برای عقب نشینی از این توافقنامه فشار بیاورند و به آنها یاد آوری کردم که صلح دائمی فقط با تشکیل دو کشور برقرار می شود.

لوفیگارو در ادامه سر مقاله خود نوشت: امارات با عادی سازی روابط با اسرائیل یک الگوی جدید از حیث جوهری را برقرار کرد: اشغالگری کرانه باختری- بدون پایانی در آینده- اکنون مورد پذیرش قرار گرفته است و مساله فلسطین دیگر اولویت نیست و برقراری ارتباط با اسرائیل برای جهان عرب دیگر یک مساله ممنوعه نیست».

در همین زمینه روزنامه لوفیگارو به نقل از «طارق باکونی» پژوهشگر در گروه بحران های بین المللی نوشت:« این یک اقدام دیگری در راستای تلاش ها و اقداماتی است که  به چشم انداز جدید برای خاورمیانه  مشروعیت رسمی می دهند و این بار دیگر این مساله را آشکار می کند که رهبران فلسطینی فقط تماشاگر حوادثی هستند که سرنوشت آنها را تعیین می کنند و در تأثیرگذاری در رویکردهای جاری ناتوان هستند».

«نور عوده» تحلیلگر سیاسی نیز به لوفیگارو گفت: برای آن که سیاست فلسطینی به معنی گسترده ادامه پیدا کند باید اختلاف ها و شکاف های داخلی به پایان برسد و در عین حال اختلاف واقعی درباره مسائل مهم و اساسی میان سازمان آزادیبخش و جنبش حماس نباید باقی بماند، «آنها به تشکیل دو کشور باور دارند و می خواهند به مرزهای سال 1967 بازگردند».

نظرات

نظر خود را بگذارید