آمریکا قادر به همراه کردن جامعه جهانی علیه ایران نیست
تحلیلگر موسسه اقتصاد و سیاست جهانی آکادمی علوم اجتماعی چین با بیان اینکه «آمریکا هرگز نمی تواند برای بازگرداندن تحریم های علیه ایران اجماع جهانی کسب کند»، اظهار کرد: جامعه بین المللی دیگر زیر بار یکجانبه گرایی و خواسته های غیر منطقی واشنگتن نخواهد رفت.

«وانگ یانگژونگ» روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: برخلاف گذشته که در چارچوب سازمان ملل، کشورهای دیگر با آمریکا برای تحریم ایران همراهی کردند این بار به اعضای شورای امنیت ثابت شده است واشنگتن به دنبال یکجانبه گرایی است بنابراین نمی توانند توافق برجام را نادیده بگیرند و با واشنگتن در این مسیر همراه شوند.

او تصریح کرد: کشورهای اروپایی، روسیه و چین از همان ابتدا که دونالد ترامپ توافق برجام را نقض کرد ضمن مخالفت با او اعلام کردند نمی توانند به این توافق پشت کنند.

وی ایران را یک منبع بزرگ انرژی از جمله نفت و گاز دانست و گفت: بسیاری از کشورهای دنیا به روابط تجاری و اقتصادی با ایران نیاز دارند و همکاری با تهران را در عرصه انرژی و تجارت متوقف نخواهند کرد.

یانگ گفت: نه تنها اعضای شورای امنیت، بلکه کشورهای دیگر هم نمی توانند تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران بخصوص در بخش نفت و انرژی را بپذیرند لذا تجارت با ایران از سوی کشورهای دیگر ادامه خواهد یافت.

تحلیلگر موسسه اقتصاد و سیاست جهانی آکادمی علوم اجتماعی چین «تحریم ایران  را کاری غیرممکن» خواند و گفت: تاریخ ثابت کرده است این مسیر کارساز نیست و نتیجه ای جز بی ثباتی نخواهد داشت.

وی تحریم ایران را خطری جدی نه فقط برای کشورهای خریدار نفت بلکه حتی برای آمریکا دانست و گفت: هر چقدر بهای نفت بالا برود مشکلات واشنگتن هم بیشتر خواهد شد به همین علت ترامپ در بدو خروج از برجام تصمیم گرفت معافیت هایی برای خریداران بزرگ نفت ایران در نظر گیرد.

یانگ تلاش های اروپا را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: اروپایی ها که این بار با قطعنامه های پیشنهادی آمریکا علیه ایران مخالفت کردند، پیشتر نیز برای عبور از تحریم ها تصمیم گرفتند سامانه پرداختی مستقل با ایران راه اندازی کنند که گویا عملیاتی شده است.

نظرات

نظر خود را بگذارید