رئیس سنای چک بهای سنگینی بابت سفر به تایوان پرداخت می‌کند
براساس بیانیه‌ای که وزارت امور خارجه چین امروز (دوشنبه) منتشر ساخت، وزیر خارجه این کشور عنوان کرد، میلوش ویسترچیل، رئیس مجلس سنای چک از بابت سفر رسمی اخیر خود به تایوان که موجب نقض اصل "چین واحد" شده "هزینه سنگینی" پرداخت خواهد کرد.

میلوش ویسترچیل، روز یکشنبه در سفری رسمی وارد شهر تایپه شد. او گفت، هدف از این سفرش ارتقاء روابط تجاری با تایوان بوده و جمهوری چک در برابر اعتراضات پکن سر خم نخواهد کرد.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در ضمن سفرش به آلمان گفت: ما او (وزیر خارجه جمهوری چک) را وادار خواهیم کرد هزینه‌ای سنگین را بابت رفتار کوته‌بینانه و فرصت‌طلبی سیاسی خود پرداخت کند.

وزیر خارجه چین خاطر نشان کرد، به چالش کشیدن اصل "چین واحد" معادل این است که "کسی خودش را دشمن ۱.۴ میلیارد مردم چین کند" و دولت و مردم چین یک چنین "تحریک علنی" را از جانب رئیس سنای جمهوری چک و نیروهای ضد چینی که پشت وی هستند، تحمل نخواهد کرد.

اصل "چین واحد" اشاره به این دارد که تایوان و چین متعلق به "یک چین واحد" هستند و پکن برای همه کشورهایی که با آن روابط دیپلماتیک دارد پایبندی به این اصل را الزامی ساخته است. چین، تایوان را یک استان جدا شده خود قلمداد می‌کند که واجد شرایط داشتن روابط رسمی نیست.

نظرات

نظر خود را بگذارید