ایران منحصر بفردترین زیست بوم استارتاپی منطقه را دارد
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان گفت: ما منحصر بفردترین زیست بوم استارتاپی منطقه را داریم. بسیاری از استارتاپ‌هایی که در حوزه آی سی تی فعال هستند در منطقه بی‌نظیر هستند.

روزنامه ایران گفت وگویی را با سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان انجام داده است که در ادامه متن آن را می خوانیم: با شروع به کار دولت یازدهم در سال ۹۲، به‌عنوان معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری منصوب و با انتخاب دوباره حسن روحانی به‌عنوان رئیس جمهوری دولت دوازدهم، ریاست‌اش چهار سال دیگر بر این پست تمدید شد. حالا کمتر از یک سال به پایان کار دولت، زمان مانده است و «سورنا ستاری» در پاسخ به این سؤال که «در این مدت باقی مانده تمایل دارید کدام طرح حتماً به نتیجه برسد؟» با اشتیاقی خاص از تمایل خود برای تثبیت بحث دانش بنیان‌ها می‌گوید و از اینکه برای رسیدن به این هدف در این مدت باقی مانده هر کاری که نیاز باشد  انجام خواهد داد؛ چرا که امروز اکثریت، اقتصاد دانش بنیان را می‌شناسند و این یک دستاورد بزرگ است. ستاری در این بین به خاطرات نه چندان دور خود نیز اشاره می‌کند و با گلایه می‌گوید در دانشگاه خودم، یعنی دانشگاه صنعتی شریف، آنجا که به‌عنوان دانشجو وارد شدم و تا مقطع دکتری ادامه تحصیل دادم وقتی اولین مرکز نوآوری را راه‌اندازی کردم مورد تمسخر قرار گرفتم که فلانی در دانشگاه سوپرمارکت باز کرده، اما خوشبختانه در حال حاضر کل دانشگاه تبدیل به مرکز نوآوری شده است. بنابراین تمام تلاش خودم را انجام می‌دهم که بحث دانش بنیان‌ها برگشت‌ناپذیر باشد. 

این روزها بحث ورود استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان به بورس داغ است و در این میان مخالفان و موافقانی نیز وجود دارد چرا باید این شرکت‌ها وارد بورس شوند؟
اول از همه در نظر داشته باشید نوع توسعه شرکت‌های دانش بنیان با استارتاپ‌ها متفاوت است، در تمام دنیا استارتاپ‌ها برای بقای خود وارد بورس می‌شوند. به زبان ساده، استارتاپ در  زیر زمین خانه‌ها و از یک جمع خانوادگی سربرمی آورد و شکل می‌گیرد و چه بسا اولین بودجه را نیز همین خانواده‌ها تأمین کنند اما درنهایت توسعه استارتاپ‌ها به بورس ختم می‌شود کاری که اکثر استارتاپ‌های موفق دنیا همچون آمازون، اوبر و... طی کرده‌اند.

از چه زمانی تصمیم گرفته شد که استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان وارد بورس بشوند؟
حدود ۴ سال پیش این فرآیند آغاز شد و اولین و بزرگترین استارتاپی که به بورس ورود پیدا کرد استارتاپ «آپ» بود که بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان در تابلوی بورس، ارزش‌گذاری شده است.

در حال حاضر چه تعداد شرکت دانش‌بنیان و استارتاپ وارد بورس شده‌اند و تا پایان این دولت زمینه ورود چه تعداد شرکت دیگر به بورس فراهم خواهد شد؟

۳۵ شرکت دانش بنیان و استارتاپ در تابلوی  بورس قرار دارد که ۱۸۰ هزار میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده است. پیش‌بینی ما این است که تا پایان این دولت، بیش از ۷۰ شرکت خواهیم داشت، البته ما در حال ترغیب شرکت‌ها برای ورود به بورس هستیم.

شرکت‌های استارتاپی به‌دلیل ماهیت خود برای ورود به بورس با چه مشکلاتی روبه‌رو هستند؟
اولین و مهم‌ترین مشکل، نحوه قیمت‌گذاری شرکت‌های استارتاپی است، چون این شرکت‌ها برخلاف شرکت‌های دیگری که به بورس وارد می‌شوند زمین، ملک یا سوله ندارند. پس قیمت‌گذاری آنها نیاز به یک فرهنگ جدید دارد از طرف دیگر بسیاری از قوانین سنتی که داخل بورس وجود دارد با نحوه رشد و بلوغ این شرکت‌ها سازگاری ندارد. به هرحال با وجود این مشکلات ما در حال ترغیب شرکت‌ها، برای وارد شدن به بورس هستیم و از طرف دیگر به بورس برای تغییر نگاه فشار آوردیم و با تمامی این اقدامات امیدواریم بیش از ۷۰ شرکت تا پایان این دولت، به بورس ورود پیدا کنند.

آینده شرکت‌های دانش بنیانی که وارد بورس شده‌اند را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
قبل از جواب دادن به این سؤال باید بگویم غیر از شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها، ما صندوق‌های خطرپذیر هم در بورس داریم که در حال حاضر ۸ صندوق در بورس در حال پذیره‌نویسی هستند و فکر می‌کنم ۱۱ صندوق دیگر هم در حال وارد شدن به بورس هستند. این صندوق‌ها یک فرهنگ جدیدی را برای ورود شرکت‌های دانش بنیان به بورس ایجاد خواهند کرد. به هرحال ورود این شرکت‌ها به بورس یک فرهنگ جدید  در خصوص نحوه سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند. در تمام دنیا نیز همین اتفاق در حال شکل‌گیری است. ما باید به سمتی برویم که ۴۰ درصد بازار سرمایه‌گذاری به‌سمت سرمایه‌گذاری خطرپذیر بروند به جای اینکه به سمت تأمین مالی از طریق گرفتن وام باشند. چرا که بورس، یک مکان خوبی است که شرکت‌ها می‌توانند از طریق آن برای توسعه خودشان تأمین مالی بشوند. حالا این تأمین مالی می‌تواند به دو صورت باشد یا از طرف صندوق‌های خطرپذیری که وارد بورس شده‌اند یا از طریق ورود مستقیم خود شرکت به بورس، اتفاقی که در حال حاضر برای شرکت‌هایی که وارد بورس شده‌اند افتاده است و این شرکت‌ها خیلی سریع توانسته‌اند به بودجه خوبی برای توسعه خودشان
دست پیدا کنند.

نظرات

نظر خود را بگذارید