اعلام آمادگی ترکیه برای گفت وگوهای بدون پیش شرط با یونان
مولود چاووش اوغلو وزیرخارجه ترکیه آمادگی کشورش برای دیالوگ بدون پیش شرط با یونان را اعلام کرد و دولت یونان را متهم کرد که خواستار مذاکره صمیمی با ترکیه نیست.

چاووش اوغلو در یک سخنرانی در کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا که شب گذشته توسط ویدیو کنفرانس ایراد کرد، این مطلب را عنوان کرد.

چاووش اوغلو با تاکید بر اینکه در صورتی که یونان در پیش شرطهای خود اصرار بورزد، ترکیه نیز پیش شرطهای خود را اعلام خواهد کرد، مواضع ترکیه در مدیترانه شرقی را منطبق با حقوق بین المللی خواند.

وزیرخارجه ترکیه با تاکید بر اینکه کشورش خواهان تنش و تشنج در شرق مدیترانه نیست، گفت: ترکیه آماده کاهش تشنج و تنش می باشد و تنش موجود در شرق دریای مدیترانه نیز ناشی از اخلال حقوق ترکیه و ترک تبارهای قبرس از سوی یونان و یونانی تبارهای جزیره قبرس است.

وی با اشاره به اینکه بخش یونانی نشین قبرس در سال 2003 با مصر و در سال 2007 نیز با لبنان در زمینه مناطق دریایی قراردادهایی امضاء کرده است، گفت: بخش یونانی نشین قبرس در سال 2007 در این مناطق فعالیتهای زمین شناسی برای تثبیت ذخایر زیرزمینی را توسط شرکتهای خارجی انجام داده است، این بخش در سال 2010 نیز قراردادی مشابه با اسراییل به امضاء رسانده و از سال 2011 نیز فعالیتهای حفاری را آغاز کرده است.

چاووش اوغلو گفت: یونان و بخش یونانی نشین قبرس، با امضای قراردادهایی با مصر، لبنان، اسراییل، فرانسه و حتی کشورهای خارج از دریای مدیترانه همانند امارات، قصد انزوای ترکیه و بخش ترک نشین قبرس را دارند ولی ترکیه در دریای مدیترانه صاحب طولانی ترین ساحل است و کسی نمی تواند ترکیه را خارج از منطقه نگهدارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اختلافات ترکیه و یونان در زمینه محدوده آبهای ساحلی در دریای اژه اشاره کرد و گفت: در صورتی که یونان محدوده آبهای ساحلی خود در اژه را به 12 میل ارتقاء دهد، ترکیه امکان راهیابی به آبهای بین المللی را نخواهد داشت و چنین وضعیتی غیرقابل قبول است و هچ کشوری چنین وضعیتی را قبول نخواهد کرد.

نظرات

نظر خود را بگذارید