ادامه کشمش ‌ها بر سر انتخاب جانشین قاضی دیوان عالی آمریکا
رئیس جمهور آمریکا تصریح کرده که قصد دارد گزینه خود برای جانشینی بیدر گینزبرگ در دیوان عالی این کشور را تا پایان هفته جاری اعلام کند. دموکرات‌ ها اما مخالف تعیین جانشین گینزبرگ پیش از انتخابات 2020 هستند.

کشمش ‌ها بر سر انتخاب جانشین قاضی «روث بیدر گینزبرگ» در دیوان عالی آمریکا همچنان ادامه دارد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دیشب در واشنگتن گفت که گزینه خود برای جانشینی گینزبرگ را روز جمعه یا شنبه اعلام خواهد کرد.

ترامپ در نشستی خبری در کاخ سفید تصریح کرد دیدگاه خود را از بین پنج گزینه‌ ای که در آغاز در نظر داشته است، بر یکی دو کاندیدا متمرکز کرده است. گفته می‌شود که «ایمی کانی برت» و «باربارا لاگوا» کاندیداهای مورد نظر ترامپ هستند.

از سوی برخی منابع گفته شده ترامپ، ایمی برت، قاضی کاتولیک را برای عضویت دیوان عالی کاندیدا خواهد کرد. 

ایمی برت زمانی گفته بود که هدف اصلی، برقراری پادشاهی خداوند بر روی زمین است و امور دیگر صرفا وسیله است!

او مجلس سنای آمریکا را فراخواند که تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2020 در این کشور، گزینه او برای جانشینی گینزبرگ را تایید کند. ترامپ گفت ترجیح می ‌دهد که رای ‌گیری سنا درباره گزینه او پیش از انتخابات ریاست جمهوری انجام گیرد.

اکثریت کرسی‌ های سنای آمریکا در دست جمهوری ‌خواهان است، اگر چه در بین سناتور‌های جمهوری‌ خواه هم چهره‌ هایی مخالفت خود را با این خواست ابراز داشته ‌اند. در حال حاضر 53 کرسی از 100 کرسی سنا را نمایندگان جمهوری ‌خواه در اختیار دارند.

«میچ مک ‌کانل» رهبر جناح جمهوری ‌خواه در مجلس سنا گفت که این مجلس تا پایان سال جاری میلادی بر سر کاندیدای پیشنهادی ترامپ برای جانشینی گینزبرگ رای‌ گیری خواهد کرد. به گفته او، وقت و فرصت کافی برای انجام چنین کاری وجود دارد.

این در حالی است که دموکرات ‌ها معتقدند جانشین روث گینزبرگ باید از سوی رئیس جمهور جدید تعیین شود.

«روث بیدر گینزبرگ» نخست قصد داشت در سال 2016 و پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خود را بازنشسته کند، اما پیروزی ترامپ سبب شد که او با وجود ابتلا به سرطان لوزالمعده، مقام خود را حفظ کند. گینزبرگ جمعه گذشته در سن 87 سالگی درگذشت.

به گفته نوه گینزبرگ، مادربزرگش وصیت کرده بوده که جانشین ‌اش پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2020 و مشخص شدن رئیس جمهور جدید تعیین شود.

ترامپ در گفت‌ و گویی با شبکه فاکس نیوز گفت: شک دارد که گینزبرگ چنین خواستی را مطرح کرده بوده باشد.

اما «کلارا اسپرا» نوه گینزبرگ گفته است که مادربزرگش این جمله را به او دیکته کرده است: «آرزوی عمیق من این است که جانشینی برای من تعیین نشود تا اینکه رئیس جمهور جدید بر سر کار آید».

ترامپ با درگذشت روث گینزبرگ این فرصت را دارد که با معرفی جایگزین او ترکیب دیوان عالی آمریکا را 6 به 3 نفر به سود حزب جمهوری‌ خواه و محافظه‌ کاران دگرگون سازد. در حال حاضر 5 تن از مجموع قضات این دیوان که باید 9 نفر باشند، گرایش ‌های محافظه ‌کارانه دارند.

دیوان عالی آمریکا بالاترین نهاد قضایی این کشور است. این دیوان به نوعی قطب ‌نمای جامعه آمریکا محسوب می ‌شود.

این دیوان در خط مشی و سیاست‌گذاری ‌های موضوعاتی بنیادین چون سقط جنین، حق حمل اسلحه، برابری حقوق و همچنین مهاجرت نقشی تعیین‌کننده ایفا کرده و می ‌کند. از این رو اکنون مناقشه و کشمکش سختی میان جمهوری ‌خواهان و دموکرات ‌ها بر سر جانشینی گینزبرگ درگرفته است.

نظرات

نظر خود را بگذارید