تاخیر شرکت پست در تایید مدارک صاحبان سیم کارت‌ها
دردسرهای الزام داشتن سیم کارت به نام سرپرستان خانوار برای دریافت وام یک میلیون تومان کرونایی هنوز تمام نشده است و بسیاری از افراد از اینکه هنوز سیم کارتشان فعال نشده گلایه دارند. در این میان اپراتورها و شرکت پست تقصیر را به گردن دیگری می اندازند.

هم زمان با شیوع ویروس کرونا در کشور و به دنبال آن تعطیلی کسب و کارها دولت تصمیم گرفت به خانواده هایی که یارانه دریافت می کنند وام یک میلیون تومانی پرداخت کند.

 

در این میان اما یک الزام شیرینی خبر وام یک میلیون تومانی را برای مردم تلخ کرد. تصمیم دولت برای کمک مالی به اقشار کم درآمد جامعه و واریز پول به حساب‌ های سرپرستان خانواده‌ ها ملزم به داشتن سیم کارت فعال به نام آنان بود.

 

از این رو با آغاز فرایند ثبت نام برای دریافت وام معیشتی آن دسته از پرستان خانوار که سیم کارت به نام خود نداشتند مجبور شدند برای تهیه سیم کارت به دفاتر پیشخوان دولت و نمایندگی های فروش اپراتورها مراجعه کنند. نتیجه این تصمیم دولت تجمع گسترده مردم در اوج بیماری کرونا شد. با بالا گرفتن اعتراضات مردم محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دست به کار شد و به اپراتورها دستور داد از مردم به صورت آنلاین ثبت‌ نام کنند و با پست سیمکارت را به منازل آنها برسانند.

اما این دستور هم باعث نشد دردسر مردم برای دریافت وام یک میلیون تومانی تمام شود. بعد از دستور وزیر ارتباطات اپراتورها ثبت نام غیرحضوری را آغاز کردند.
فرآیند تحویل و فعالسازی سیم‌ کارت سرپرستان خانوار، بدین صورت است که پس از دریافت سیم‌ کارت و احراز هویت مشترک توسط مامور پست، این شرکت تحویل سیم‌ کارت را به اپراتور اعلام کرده و پس از آن اپراتور نسبت به فعالسازی آن اقدام می کند.

با این حال اکنون با گذشت حدود سه هفته از این ماجرا برخی از سرپرستان خانوار از اینکه سیم‌ کارت درخواستی را دریافت نکرده‌ اند یا سیم‌ کارتشان همچنان غیر فعال است، گلایه دارند.
با وجود این مشکل نه شرکت پست مسئولیت این تاخیر را می پذیرد و نه اپراتورها و هر کدام دیگری را مقصر می دانند.

 

از یک طرف مدیرکل پست استان تهران می‌گوید به صورت روزانه، اطلاعات سیم‌ کارت‌ هایی که به شهروندان تحویل داده شده است را به اپراتورها اعلام می‌ کند و فعال نشدن سیم‌ کارت‌ ها در طرح سیم‌ کارت رایگان سرپرستان خانوار، برعهده اپراتورهای تلفن همراه است و از سوی دیگر مدیر کل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری دلیل فعال نشدن سیم‌ کارت‌ ها به نام سرپرست خانوار را به گردن شرکت پست باز می‌ اندازد و می گوید این شرکت باید پاسخگو باشد.

این در حالی است که گزارش های میدانی نشان می دهد این تاخیر بر عهده شرکت پست است . شرکت پست موظف است برای  احراز هویت حضوری به آدرس متقاضیان مراجه و  مدارک سند امضا شده و کپی کارت ملی را دریافت ، به تایید برساند و به اپراتورها ابلاغ کند و پس از ابلاغ سیم کارت ها توسط اپراتور ها تایید می شود. اما ساختار و  اپراتورهای  شرکت پست سرعت عمل  مورد نیاز ندارند و با توجه به تقاضای بالا این فرآیند به کندی انجام  می شود. 

 

البته این ضعف تنها متوجه شرکت پست نیست و برخی از اپراتورها نیز توانسته اند وظایف خود را به درستی انجام دهند. به عنوان نمونه همراه اول برای تسهیل فعال‌ سازی سیم‌ کارت‌ های ارسالی به سرپرستان خانوار، سامانه پیگیری راه‌ اندازی کرده سامانه ای که خود با ضعف های زیادی رو به رو است  و  مشکل سرپرستان خانوار همچنان باقی است و حتی برخی از مشترکان می گویند شماره  سند با شماره ای که به دست آنان رسیده تفاوت دارد!

 

همراه اول برای برخی از مشترکان نیز شماره ای صادر کرده که در پیام رسان های دیگر مانند واتس اپ شناسایی نمی شوند!

نظرات

نظر خود را بگذارید